Wednesday 7 January 2015

Jenter er så verdifulle!



Dere kjenner kanskje igjen Sophia Grace? Denne lille jenta har vært på besøk hos Ellen mange ganger, og er like søt  og strålende hver gang. Nå har hun kommet ut med denne sangen som heter "best friends". Den handler rett og slett om at hvis du er Sophia sin bestevenninne, så kommer hun til å ta vare på deg og være glad i deg.

Det synes jeg er veldig fint.

Det er så fint å se små jenter være glade og feire livet sitt. Det er så fint å se disse jentene ta vare på hverandre. Jeg ser hvor glade disse små jentene er og hvor gøy de har det. Jentene i denne videoen er i den alderen der jenter begynner å se på seg selv og tro det er noe galt med dem (pga av presset vi jenter blir utsatt for fra media og samfunnet). Mitt håp er at disse jentene tar med seg den livsgleden og selvtilliten de har nå videre i livet. Og jeg håper at de aldri, aldri, aldri mister det.

At jenter skal være glade og ha god selvtillit er noe jeg er lidenskapelig opptatt av. At det finnes en skjønnhetsindustri på denne kloden som tjener millioner av dollar på å få jenter til å føle seg stygge og mindreverdige gjør meg rasende. Ikke misforstå, det er kjempemoro og en fin interresse å bry seg om skjønnhet. Venninnene i denne videoen kler seg jo opp og sminker seg, og det er flott, det er gøy!

Men jenter sin verdi ligger i så mye mer enn bare utseendet. Jeg mener at det presset vi legger på jenter om å passe inn i en smal skjønnhetsstandard, er en frarøving av ressurser i samfunnet. Noen ganger (og jeg vet at jeg ikke er alene om dette) har jeg avskydd mitt eget utseende så sterkt at jeg ikke har klart å tenke på annet. Tenk om dette skjønnhetspresset ikke fantes. Tenk så mye tid vi jenter hadde hatt til å tenke på andre ting. Tenk så mye tid vi hadde hatt til å tenke positive, smarte, gode, kreative tanker som kunne forandret verden!

Elsk deg selv, elsk venninnene dine, elsk søsteren din, elsk moren din, elsk alle andre jenter og kvinner. Motiverte, lykkelige jenter som ikke har tid til å tenke negativt om seg selv er det viktigste i hele verden.

1 comment:

  1. <3 <3 <3 du e so flink å skrive, og ej e såklart heilt enig i alt

    ReplyDelete